"Het leven is als een frikandel,

je moet het zelf speciaal maken"

Landen bezocht

๐Ÿ‡ณ๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡ฆ๐Ÿ‡ฉ๐Ÿ‡ฆ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡ฆ๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ฆ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ป๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ญ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ต๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ฟ๐Ÿ‡ฉ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ญ๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ท๐Ÿ‡ญ๐Ÿ‡ท๐Ÿ‡ญ๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡ท๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡ป๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡ฐ๐Ÿ‡ท๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ต๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ฐ๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฆ๐Ÿด๓ ง๓ ข๓ ณ๓ ฃ๓ ด๓ ฟ๐Ÿด๓ ง๓ ข๓ ฅ๓ ฎ๓ ง๓ ฟ๐Ÿ‡ต๐Ÿ‡น

In 2019 maakte ik een reis met fiets door Frankrijk, Italië, Albanië, Montenegro, Bosnië en Kroatië. De reis liep iets anders dan vooraf gepland, maar was daarom zeker niet minder de moeite waard.

Balkan

ะŸะพะตั…ะฐะปะธ! ~ 10 april 2019

De eerste kilometers zijn gemaakt! Vanochtend door partner in crime Leendertje, a.k.a Big L, afgezet op het treinstation van Breda. Via een koffiestop met niemand minder dan Niels Haak in Brussel, met de TGV naar Marseille vertrokken. Het fietsje heeft de reis overleefd en ondergetekende maakt het ook uitstekend.

De plannen voor de reis zijn om 14 april vanuit Marseille langs de cote d'Azur naar Italie te fietsen om vanuit daar de boot naar Albanië te nemen om daar dwars door de Balkan te fietsen.

Dag 1 - aankomst Marseille

Dag 2 ~15 april 2019

Mijn neus is verbrand vandaag. De hele dag tegenwind vanuit zee. Inmiddels 130km op de teller na 2 dagen. Vlakbij Saint Torpedo vertoef ik momenteel.

Dag 3 ~ 16 april 2019

200km alweer op de teller, vandaag bijna 20km/u gemiddeld. Een hele goeie dag, de beentjes draaide soepel rond. In de eerste helft veel op en neer over prachtige wegen langs de kust. Tweede helft lekker windje in de rug. Hier en daar nog een spetter regen, het mag de pret niet drukken.

Dag 5 ~ 18 april 2019  ~ Fietsen is als het leven zelf.

De ene dag is de andere niet. Soms rollen de kilometers zo voorbij, de andere dag als vandaag waait er een fel windje vanuit zee. Zien wat de dag brengt en proberen tevreden te zijn met wat komt. Genieten van de prachtige omgeving, ook als je eigen best kapot bent. Goed eten en weer door, op zoek naar het juiste ritme. Niet te veel te verwachten, laat jezelf verrassen

30 apr. 2019 ~ Fietsen is ook maar fietsen

Onwezenlijk leek het toen ik op Goede Vrijdag gebeld werd door mijn moeder. Ik stond al met mijn fietskleren aan om te vertrekken vanuit Sanremo. Mijn opa is die nacht ervoor om rond 1uur overleden. Het ging de laatste maand al wat minder hem nadat hij gevallen was. De zondag voor ik vertrok naar Frankrijk was ik nog even bij hem langs in Almkerk. Het allerlaatste wat hij nog tegen me zei was "neem goeie banden mee als je gaat fietsen". Tekend, want bij opa kon je altijd terecht met een lekke band. Een teiltje water pakte hij er dan bij, het gaatje opzoeken. Even opschuren en een plakker erop. Fietsen deze we veel in de zomers, waar we ook niks van de Tour wilde missen. Het meeste nog hield hij van dat gekke voetballen.

Onderweg naar huis in de trein die middag kreeg ik dan nog te horen dat het ook slecht ging met oma. Hierdoor werd het de situatie nog onwerkelijker. De volgende dag terug in Brabant heb ik nog afscheid kunnen nemen van oma, 3 uur nadat ik geweest is ze overleden. Oma werd geboren met Pasen en is ook met Pasen. 1.50m groot maar niet klein te krijgen, een gevleugeld uitspraak van oma was "Je kunt zo groot zijn als een kerktoren, maar ik blijf baas". Liefde voor de (klein)kinderen was er in overvloed en ze was een trotse overgrootmoeder. Na ruim 62 jaar huwelijk, was zelfs de dood niet sterk genoeg om ze te kunnen scheiden. Dat is ware liefde. Voor altijd samen.

6 mei 2019 ~ Intermezzo

Inmiddels ben ik weer een weekje terug in Italië, waar ik alweer een kleine 500km heb kunnen fietsen. Afgelopen weekend liep de teller hard op met het gezelschap van Ruud en Stijn.

Verder wil ik jullie nog een aantal statistieken van de laatste 3 weken niet onthouden:

3500 treinkilometers

2500 autokilometers

1000 fietskilometers

Dit brengt ons bij de conclusie dat er nog niet gevlogen is. Een opmerkelijk feit, maar iets waar zeker wat aan valt te doen. Deze morgen heb ik de rode en witte pijl trein genomen van Bari naar Milaan. Alhier slaap ik 3 hoog. Morgen vlieg ik door naar een bestemming die we nog even als verrassing houden!  Als je morgenavond op website kijkt weet je meer ๐Ÿ™‚

14 mei 2019 ~ Moederke

Soms heb je het zelf niet meer door waar je bent, als je dat überhaupt al niet wist hoe, wie, wat of waar. Bovenstaande foto is een Oekraïnse wil in het centrum van de Zuid-Italië parel Bari. De wodka stond er koud en ik werd er hartelijke begroet in het Russisch, dit om de verwarring compleet te maken. Afgelopen maand heb ik meer dan 10.000km gereisd door Europa. Twaalf grenzen heb ik gepasseerd van Noord naar Zuid, vice versa en oostelijke richting naar Wit-Rusland vorige week. Soms heb je even geen idee welke taal je moet spreken.

Afgelopen weekend was ik dan nog heel even thuis in Giessen voor moederdag. De eerste moederdag van ons mam dat ze haar beide ouders moet missen, een bezoekje leek me een mooi gebaar.

Op dit moment bevind ik me op de boot. Als hij niet zinkt komt hij morgenochtend om 8uur aan in Dürres, Albanië. Na een weekje niet fietsen stap ik morgen weer op de fiets. Onder het motto geen plan is het beste plan, heb ik nog geen idee waar ik morgen slaap. We zien wel welke kant de wind me op waait...

19 mei 2019 ~ TBOPP

Meestal probeer ik op pad te gaan met niet al te verwachtingen. Enerzijds, omdat dit broodnodig kan zijn in bestemmingen als Albanië waar minder te plannen valt en meer foutmarge is. Anderzijds kan het dan alleen maar meevallen.

Ik had veel goede verhalen gehoord van collegafietsers van de Wereldfietser. Ik kan u waarde lezer nu al melden dat dit zeker niet onterecht is. De mensen zijn hier ontzettend vriendelijk, open en maken graag een praatje. De wegen zijn meestal gewoonweg goed, op een enkele uitzondering na. De natuur is indrukwekkend mooi. Vrienden heb ik gemaakt door alleen maar langs fietsen. Drie biertjes en twee albanese pizza's later stapte ik donderdagmiddag weer op de fiets. Albanië is een heuse aanrader als u van vakantie avonturen houdt.

Vandaag was een van de allermooiste dagen op de fiets ooit, het was zwaar, maar ik heb ontzettend genoten. Glooiende, soms steile wegen, die om de bergen heen slingerde. Prachtige uitzichten over  groene en besneeuwde bergen, blauwe meren. Onbeschrijfelijk mooi. Morgen pak ik de ferry over het Koman meer, google dat maar eens!

24 mei 2019 ~ 3 landen in 3 dagen

In 3 dagen 3 verschillende landen en dat op 2 wielen. Montengro was er een om snel te vergeten. Na een vriendelijk, spontaan en gastvrij Albanië voelt Montenegro heel anders aan. Een grote toeristische fuik die je binnenrijdt. De kust volggebouwd met hotels, overal grote reklames en bussen vol massatoeristen. Op de fiets heb ik niet echt kunnen genieten van de prachtig betoverende bergen en de azuur blauwe zee. Ik was meer bezig met alle auto's vrachtwagens en bussen te laten passeren. Honden vormde ook een uitdaging, ik ben achtervolgd door een tiental. Een daarvan viel aan en wist zich vast te bijten in de schoen die aan mijn tas hing. Liever dat dan in mijn kuiten, dus wist ik met de schrik vrijwel.

Gelukkig is Montenegro dat weer niet zo heel groot, misschien juist de reden waarom het er zo druk is. Gister kon ik mij weg vervolgen naar Bosnië Herzegovina, een stevige rit van 100km met aardig wat klimwerk. Dat is iets waar je hier sowieso niet aan ontkomt, het is hier een en al berg. Zelfs wat op de kaart vlak lijkt is het niet. Het mag de pret niet drukken, de benen zijn goed en meestal schijnt de zon.

Vandaag ga ik mijn dag beginnen met mijn favoriete ontbijt, pannenkoeken! Ik denk dat ik lekker een dagje Trebinje ga bekijken en hier nog een nachtje blijf.

26 mei 2019 ~ Dames, heren, andersoortigen en ongedefinieerden

Dames en heren dit is uw gezagvoeder vanuit de cockpit. We bevinden ons nu zowaar op een fietspad, als u nog weet wat dat was. Jawel, zowaar het bestaat fietspaden in de Balkan. Het geluk duurde enkele kilometers, maar waar zeer aangenaam.

Ik kan u melden dat ik mij ondertussen in het hart van Bosnië Herzegovina bevind en wel in de parel Mostar. Vandaag was daar een korte fietsrit vanuit Stolac voor nodig om hier te geraken. De regen valt uit de lucht, wat me dan weer de kans bood om Mathieu van der Poel zijn magistrale zege in de wereldbeker MTB live te zien bemachtigen.

3 juni 2019 ~ Gouden dagen

De gouden dagen komen op hun einde. Mijn fietsdoel Zagreb heb ik gister bereikt en op dit moment bevind ik me in de trein richting Villach.